Welkom!

Welkom op mijn website! Ik probeer telkens weer persoonlijke gedichtenspinsels te plaatsen en haal daar veel voldoening uit. Reacties zijn van harte welkom!

Update juni 2011: eindelijk is het zover: mijn eerste gedichtenbundel is verschenen! "Het is wit en het rijmt" is te bestellen via mijn uitgever www.boekscout.nl. Klik op het boekje voor meer informatie. Ook verkrijgbaar via alle erkende boekhandels. Een groot deel van de opbrengst van "Het is wit en het rijmt" komt ten goede aan Topsport for Life, een stichting die geld inzamelt voor het Erasmus MC Rotterdam t.b.v. onderzoek naar hersentumoren.
De gedichten in de bundel zijn nieuw en staan niet op deze website, dus laat je verrassen...;-)


24 december 2011

De Kerstman

Dit is het verhaal van de enige echte
De Kerstman en vaak ook wel Santa genoemd

Hij maakt dan ook aanspraak op enige rechten

Tenslotte is hij toch best wereldberoemd


Je denkt ach die Kerstman die ken ik nou wel

Maar geloof me dat is echt niet waar

Die vrolijke dikkerd is slechts kinderspel

De waarheid is anders en raar


Want denk je aan Kerstmis dan zie je zijn hoofd
Een witte baard met rode wangen
Hij is altijd blij, dat is wat men gelooft
Zij buik verraadt vele kerstgangen

In feite is hij best diep gefrustreerd
En klaagt hij heel stiekem als niemand ‘t ziet

Hij voelt zich al jaren ondergewaardeerd

Maar dat hardop zeggen – dat durft ‘ie toch niet


Hij zou willen roepen heel hoog uit de lucht:
“Lancering bijzonder? Nou ‘k dacht het toch niet

Ik heb elk jaar zo’n raketsnelle vlucht

Geen mens die dat natuurlijk ooit ziet!


Ik vlieg rond de wereld met m’n volle slee

Na 2 dagen is men mij weer vergeten

Een ruimtepak heb IK niet nodig, o nee

Dat is voor watjes moet je maar weten!


En die mensen daar benee
'
Die hebben nu wijn en vast heel veel kalkoen
Terwijl ik zo ploeterend op m’n slee
Het met een snel broodje deerburger moet doen!”


Z’n elfen zijn het best wel zat
Elk jaar weer die zelfde klaagzang
Ze hebben het nu echt wel gehad
Want zo duurt Kerst wel heel erg lang

Dus wat hebben zij nu laatst gedaan:
Ze sleepten hem ’s nachts uit z’n bed

Nog voor hij wakker op kon staan

Werd hij bruut in z’n eigen slee gezet


De slee met Comet als de leider voorop
Vloog naar een stil eiland ver weg in de zon
De kerstman werd zonder pardon gedropt
Zodat hij hardop klagen kon

"Je stuurt maar een email of een SMS
Als je je werk zonder zeuren kunt doen!”
Zo sprak heel bestraffend zijn Elf nr. 6

En was weer snel vertrokken toen


De Kerstman verbluft van zo’n brutaliteit
Wist eventjes niets meer te zeggen

Toen accepteerde hij het voldongen feit

En ging zuchtend een handdoekje neerleggen


Zo lag hij te peinzen wat er was gebeurd
en hoe het zo ooit was begonnen
Maar snel zei hij : "Kom, nu niet langer getreurd
Eindelijk kan ik eens gaan zonnen!
Geen gestress en geen gedoe
Ik was echt aan vakantie toe!"

Maar de berichten die hem bereikten
Via allerlei slinkse wegen

Lieten zien hoe ver z’n invloed reikte

Dat viel ‘m toch wel even tegen


De geruchten van zijn gedwongen vertrek

Waren de wereld al over gegaan

Mensen verklaarden hem voor gek

Het kwam in alle kranten te staan


De speelgoedwinkels gingen staken
Bakkers bakten geen kerstbrood meer

Alles om duidelijk te maken

Kerst moet er zijn toch - telkens weer


Geen kerstfeest zonder kerstman
Zeiden velen heel beslist
De kinderen snapten er niks van
Hij werd dus toch wel erg gemist....

De Kerstman viel bijna van z'n kruk
Door al die verontrustende berichten

Hij was perplex en van z’n stuk

En begon langzamerhand te zwichten


"Misschien valt ’t allemaal wel mee
Wat zat ik toch te klagen!"

Vervolgens belde hij heel gedwee

Elf nr. 6 om vergeving te vragen


Het allerlaatste Kerstgerucht
Is dat er een slee is gesignaleerd
Dus als je 'm ziet vannacht in de lucht
Dan heeft de Kerstman z'n lesje geleerd!



Fijne Kerstdagen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten